mandag den 13. december 2010

søndag i Tivoli

Søndag havde jeg overtalt DH til at tage med mig på en vagt i den lille bod, Kirkens Korshær har i Tivoli. Vagten var fra 14.45 til 19. Vi kørte hjemmefra allerede lige efter kl. 12, for jeg var lidt nervøs for ikke at komme frem i tide. Når vi først var ude på landevejen, gik det dog fint, og vi nåede den spejlglatte parkeringsplads ved stationen i Køge i så god tid, at vi nåede at nyde godt at den kolde nordøstlige vind . . . . . S toget var i København et kvarter i 2, så der var god tid til at gå til personaleindgangen i Tietgensgade. Vi fandt først lige boden lige overfor Ultimo, med Klumperiet og H.C.Andersen slottet skåt overfor. Efter at have meldt os, var der lige tid til en kort tur rundt i nærheden - vi fik købt lidt brændte mandler og pistagenødder uden salt - og fik set forskellige tableauer - inden lysene kunne ses
jeg kom lige i tanker om, hvorfor det lige var, at jeg skulle have haft grønkål i køkkenhaven . . . . .
Det var en kold vagt!!!!!!
Det kan jeg sige uden at overdrive, vinden kom ned ad strædet fra venstre - og den var pivhamrende kold . . . . så til trods for, at vi havde iført os extra strømper og bluser og var indhyllet i adskillige lammeskindsbeklædning - så frøs vi med anstand. Jeg plejer ellers at kunne holde kulden væk ved at slappe af - men det hjalp ikke her - og vi nærmest rystede af kulde, da vore afløsere kom. Det varmede dog lidt, at vi i vores vagt fik solgt for næsten 2.000 - der blev solgt Danmarks bedste lys, lavet af frivillige i Dianalund, diverse strikkevarer, strikket også af frivillige - og endog et par af årets smykke, armbånd, designet af Pilgrim - vi sælger det for kr. 160,- og heraf går de kr. 100 til Kirkens Korshær. Kirkens Korshær hjælper i Danmark, dvs. varmestuer, natherberger, Sct. Nicolai tjenesten, byarbejde, slusen m.m.m. Vi plejer at sige i "vores" genbrugsbutik, at hver gang vi sælger for kr. 5,- er der en hjemløs, der kan få en kop varm kaffe med en bolle . . . . . og det er naturligvis Merrild kaffe
Planen var oprindelig, at vi efter vagten skulle gå rundt i Tivoli og nyde lysene, men vi frøs for meget og valgte at tage S-togen hjemad igen. Jeg har haft ret for meget creme i hornet den sidste gode uge - og det blev absolut ikke bedre af kulden, tværtimod . . . .

Ingen kommentarer: