søndag den 3. maj 2009

Haven omkring 1. maj


Shubidua sang "hva' ka' du få for en ti'r - og jeg kan svare - i Netto kunne man i begyndelsen af april få Rhododendron for 3x10 - man kunne vælge mellem røde eller røde - så jeg købte 3 røde - den ene blomstrer lige nu, så det er en lyst.
I sidste uge kunne man så i Aldi for 4x10 få en rhododendron - betydeligt større - jeg købte en lyserød, den er på grund af manglende regn endnu ikke plantet, men venter i et vandfad på køkkentrappen - og blomstrer, så det er en lyst . . . .

Jeg har i forrige uge endelig fået taget mig sammen til at "kigge" på de pelargonier, der skal til sommerhuset. Min fru moder havde altid pelargonier i alle vinduer i sommerhuset - slæbte dem de senere år med bussen hjem til Odense - hvor de overvintrede i køkken og soveværelse. Jeg har haft dem i syd-værelset - og jeg har ikke været god til at huske vanding m.m., så en del er gået til - men det er der jo råd for. Pelargonierne stammer helt tilbage fra min fars tid - han døde i 1982, så det forpligter jo!!

Nå men, men de er nu plantet om, skåret tilbage og der er taget stiklinger - og nu er der 15 pelargonier klar til at rejse til Fyn. Nogle af potterne har stiklinger - ikke noget fancy her - bare klippet i passende længder og stoppet i god jord. Min erfaring siger, at de fleste slår rod, så hvorfor have besværet med at sætte i vand for at danne rødder . . . . Keep it simple!

En af min fars yndlingsplanter - og dermed også mine - er kærmindesøster - og det er efterhånden lykkedes mig at få dem fordelt over det meste af haven - til stor, blå glæde her om sommeren - så her er nogle fotos fra forskellige steder i haven:
mod nord (man kan i baggrunden se den lille pilemark, som heller ikke i år blev høstet - men de tykkeste er fine til optændingsbrænde) - dernæst midt i haven ved den røde kornel, som jeg skal se at få klippet lidt tilbage.
Og ikke mindst fra bedet ved terrassen, hvor jeg efterhånden har en del som bunddække ved Prunus Trilobad'en. For at det ikke helt skal gå i blåt - Til sidst lige et billede af kejserkronen i det gule bed:

Ingen kommentarer: