lørdag den 23. maj 2009

Besøg - også til sommerhuset

Søren har fået job i Bangladesh, skal bo i Dhaka, hvor der er ca. 300 skandinavere og en expats club. Kontrakten lød på "ingen ferie det første år" - men heldigvis skulle han så starte med introduktion i firmaet i Herning :-) Han ankom tirsdag den 12. maj kl. 17.20 og kørte onsdag aften i Mazda'en - "så har vi 2 dage sammen!" - ok - ja, ja - tælle, tælle.
Jeg er bare så glad for, at Anita fortalte om SMS-tjenesten, hvor man får besked om ankomst, eventuelle forsinkelser - og bagage
Det gør det lettere at minimere parkeringsafgift. Søren fløj Hyderabad - Heathrow - København - gnidningsløst og ankomst endda 10 minuter tidligere - og jeg modtog en søn, der atter var blevet mørkhåret - om muligt mørkere end tidligere :-)
Gert ventede derhjemme med hakkebøf med løg, nye kartofler og sovs, der kunne hænge på kartoflerne. Onsdag formiddag kørte Søren og jeg så til Indiens Ambassade i København for at få forlænget hans visum. Godt, at jeg kan støtte mig til GPS-Magda, ellers fandt jeg da vist aldrig dertil!
Om eftermiddagen havde jeg for lang tid siden lovet at tage Annelises vagt i Kirkens Korshær Genbrugsbutik - for vi skulle have personalemøde kl. 17.30, så var "dagen jo alligevel ødelagt" :-)
Det er så smart med indisk visum, at ikke alene koster det for billede - og for visum - men der kan også kun indleveres formiddage mellem 9.30 og 12 - og der kan så kun afhentes eftermiddage mellem 15.30 og 17, så jeg måtte turen igen fredag eftermiddag i myldretiden. Først var jeg dog i min egenskab af formand for Red Barnet Køge Lokalforening inviteret til 10-års jubilæums reception på Krisecentret Hegnetslund i Herfølge - et meget dejligt beliggende sted, der til stadighed har ca. 45 kvinder og 45 børn boende.

Det er sjovt som man forandrer sig - tidligere kørte jeg jo minimum 100 km om dagen for at arbejde - og nu bliver jeg godt nok træt i ansigtet over at køre i tæt trafik.
Søren kom hjem ved 18-tiden, træt efter en bombardement at informationer og varefakta - men ikke mindst, fordi "de taler hele tiden dansk - alle sammen!" Vi fik svinekoteletter - svinekød er ikke godt at få i Indien, det er vanskelligt at holde især i denne periode, hvor det er "som at bo i en føntørrer".

Søndag aften kørte Søren så igen mod Herning - og vi aftalte at mødes i sommerhuset onsdag og så køre hjem til Stevns torsdag aften.
Mandag ringede fåreklipperen: "fåreklipning Kr.Himmelfarts dag - eller først engang i sommerferien". Change of plans igen - Gert blev hjemme og fik klippet får - jeg kørte alene mod Tørresø. Jeg benyttede mig af lejligheden og var 5 timer undervejs - først til Ikea, Odense, efter yderligere 3 træ-tidsskiftkassetter, derefter Bilka, hvor jeg prøvede en hel del tøj uden at tænke på tiden - det blev til en stropkjole!! - Jeg købte også en smuk buket roser i forskellige farver, som jeg kørte på kirkegården med - det var min mors fødselsdag, så det kunne ikke passe bedre!! Jeg havde også tid til et - første - besøg i Ellens Patchwork og Hobby, Bispeengen 76, Stige (der var jo lige på vejen) - en dejlig lille butik med flere nye bøger, japanske stoffer, stitchery m.m.
Jeg købte en lille pose nyopgravede kartofler til kr. 30,- ved vejen lige udenfor skoven før krydset ved Bårdesø Brugs. Jeg ankom ca. 17.30 og fik slæbt alle 15 pelargonier op og placeret på plads i vinduerne - nu ser der da lidt beboet ud. Der blev lagt sengetøj på og støvsuget lidt. Søren kom kl. 20.45, og vi spiste farsbrød med nye kartofler og tomater.
Græsset bliver mod betaling slået hver 14. dag - men kun vandrette flader - og diget var ikke blevet slået i år - Søren fandt bedstefars gamle le frem, sleb den og gik i gang

Han slog og slog - det var en kamp at komme igennem - og få revet det sammen - og da den ene side var klaret, så siger Moderen sørme "vi plejer også at slå til den anden side" - på den igen!!
Græsset blev revet og samlet i affaldsposer, klar til på et tidspunkt at blive kørt til Otterup Genbrugsplads - og så gik Søren i gang med Flymo'en, der i dette tilfælde ikke helt levede op til sit motto "Why slow-mo - when you can Fly-mo"
Men begge sider blev klaret - og efter en hvilestund og endnu en gang med høriven - så blev det atter slået - ikke helt smukt - men dog pænere og næste gang bliver det fint.






Vi havde aftalt at køre ca. kl. 18 fra sommerhuset - men efter middag trak det sammen, så Søren ikke kunne nøjes med termoundertøj og skjorte, men måtte ty til vindjakke også - så vi pakkede sammen og kørte kl. 17. Der var lovet 25 mill regn på Sjælland - og det startede i Køge, hvorefter det "stod ned i stænger"resten af vejen - og dermed opfyldte vorherre sin aftale med Gert om at vaske bilerne :-) I løbet af natten nåede vi faktisk næsten op på de 25 mm - og jeg er nu spændt på, hvornår mine fine rosa puder i den blå bænk atter er tørre - og i haven kunne vi se, at der var kommet snevejr på Stevns i maj - Filippaæbletræet havde drysset blomster over plænen.

Ingen kommentarer: