I den nærmeste by har vi haft 2 bilforhandlere - Ford og Opel. Vi har fundet det naturligt at vælge bilmærke derefter: Gennem 25 år købte vi nærmest hvert andet år en ny Ford - først 3 Fiestaer - og derefter Escort. Vi har naturligvis også fået efterset og repareret bilerne på det autoriserede værksted, for det var vi jo sikre på . . . . Vi havde dog en række dårlige oplevelser med netop det værksted, hvorfor vi i 2000 valgte en Opel. Værkstedet virkede bedre, men jeg blev aldrig rigtigt glad for Opel, så, da Ford var overtaget som underafdeling af nye ejere, valgte vi atter Ford.
Da vi kom hjem fra Polen i sommer, var der en fejl på bilen, og vi valgte så en anden mekaniker. Han gjorde os opmærksom på, at skønt dækkene så fine ud, så havde de aldrig været sporet rigtigt, og de var helt slidt ned på indersiden. Dette var årsagen til, at bilen rystede, når den kørte mellem 90 og 100. Vi måtte så ud med en mindre formue på nye dæk.
Mandag skulle vi så have eftersyn - og mekanikeren ringede og fortalte, at bremsevæske skulle skiftes hvert andet år, og det var 3 år siden, det var sket - samt at det "store" værkstedet blot havde kigget på bremserne, for de havde ikke været skilt ad - og forøvrigt var der heller ikke skrevet i bogen ved seneste eftersyn.
Naturligvis skulle vi have kontrolleret det med bogen - men vi stolede jo på, at når vi benyttede et "stort" værksted, så var tingene i orden - vi blev klogere.
Allerede fra starten har der jævnligt været ESP fault, og jeg har ved hvert besøg på værkstedet bedt dem finde ud af, hvad der var årsagen. De skiftende værkførere har hævdet, at de ikke kunne finde noget. Fejlen har været der allerede indenfor garantiperioden - og den fejl, der er, vil koste 10.000 at rette . . .
Hvad kan man så lære af det??
Sandsynligvis ikke noget, andet end ikke at benytte det "store" værksted igen - og naturligvis fortælle det til alle, der lægger øre til det . . . .
Ingen kommentarer:
Send en kommentar