mandag den 26. juli 2010

Landbomuseet Lundekrog - og Mosehuset

Søndag mødtes vi med vore 4 venner fra Altur / Møn på Landbomuseet Lundekrog. Først nød vi vores me'tagne mad på gårdspladsen. Denne søndag var der 3 arbejdende stande på gårdspladsen







Amerikansk maling ved Elisabeth Jensen
Patchwork ved Birtha Dehlin
Perlesyning ved Jette Sørensen
Der er 20 frivillige tilknyttet museet og de, som var der søndag, var utroligt interesserede og fortalte levende om alting - vi blev endda udsat for prøver på vores viden - det er lidt underligt, at ting, vi husker fra vores barndom, nu er på museum. På 1. sal var en del vogne og landbrugsredskaber - bl.a. denne jumbe - jeg har "altid" ønsket mig en jumbe og hest til at køre i Brugsen på mine gamle dage - nåmen, det kan jo nåes endnu . . . .
Der var vægte i lange baner - og symaskiner . Der var en samling af væve - desværre var trissevæven ikke sat op
Der var mængder af gamle telefoner, bl.a. andet denne fra Blåvand
Efter gennemgangen nød vi kaffen i "parken" - samt Lillians lækre nugat roulade






Så var det tid at sige farvel til Møn-boerne. Vi - læs jeg - valgte at køre til Mosehuset i Dyndet ved Borup. For mange, mange år siden besøgte jeg et par gange Hanne Lundgrens butik i Skuderløse - for 16 år siden overtog hun Mosehuset, så det var da på tide med et besøg. Huset ligger på gammel mosegrund, og huset synker af og til - og det kan jeg da bekræfte, for det kræver god balance at gå gennem butikken. Ad en skæv trappe kan man komme på loftet, hvor der fortrinsvist er nisser - der sælges nisser hele året! Sortimentet dækker mere end 300 forskellige slags the, der er gammeldags bolcheglas fyldt med bolcher til enhver lejlighed. Der er ca 100 forskellige kaffebønner, der er krydderier, og der er kagepynt, som, man slet ikke drømte om, existerede
Udenfor er der et pandekagehus - og naturligvis skulle vi da også have pandekage med is og syltetøj . . . .

Ingen kommentarer: