Som nævnt var første stop på dagens tur mineralmuseet - der blev da solgt noget, men de øreclips, jeg lige faldt for, havde ikke sølvclips, men indeholdt sandsynligvis nikkel, og så var den idé jo nærmest død. Vi kørte videre til en af områdets dæmninger. I perioden 1898-1921 blev der bygget 3 dæmninger. Denne var 62 m høj og 200 m lang og dermed den næstlængste. Vandet er 12 m dybt og indeholder 50 mill m3 vand. Det var på den tid et teknologisk vidunder, bygget af beton.
Elværket indeholder 6 turbiner
Dagens "undervisning" var russisk champagne
Dagens "undervisning" var russisk champagne
Vi kørte derefter til en privat have. Ejerne bor i Jelenia Gora og er hhv. guldsmed og keramiker. Huset var bygget af en tysker, af meget dårlige materialer og i dårlig stand, da de købte det for 10 år siden. Barbara har egenhændigt opbygget den meget specielle have.
Stoffer var tilfældigt kommet forbi for et par uger siden med et rejseselskab. De stoppede og spurgte, om de måtte kigge på haven udefra - men blev inviteret inden for.
Stue
Eftermiddagen var fri, og vejret fint, så det blev torvet med de mange caféer, der lokkede.
Stoffer var tilfældigt kommet forbi for et par uger siden med et rejseselskab. De stoppede og spurgte, om de måtte kigge på haven udefra - men blev inviteret inden for.
Parret havde en drøm om bed and breakfast - og haven ville jo være meget inspirerende for et malerhold,
selve huset er ført tilbage i tiden, og der er samlet rigtigt mange ting, som er placeret overalt - her er Barbara i køkkenet, hvor hun havde bagt 3 forskellige kager - og brød til et stykke pølse og en skive skinke, som var vores frokost
Stue
Eftermiddagen var fri, og vejret fint, så det blev torvet med de mange caféer, der lokkede.
På torvet er opstillet Neptun for at velkomme oversøiske handelsrejsende
Så var turen ved at være forbi - fredag morgen kl. 5 var der vækning, kl. 5.30 pakning af bussen, morgenmad og afgang 6.30 for at nå færgen kl. 15 - vi var hjemme ved 19.30-tiden . . . .
Så var turen ved at være forbi - fredag morgen kl. 5 var der vækning, kl. 5.30 pakning af bussen, morgenmad og afgang 6.30 for at nå færgen kl. 15 - vi var hjemme ved 19.30-tiden . . . .
Ingen kommentarer:
Send en kommentar