torsdag den 22. juli 2010

couch surfing

Onsdag oprandt så dagen, hvor vi skulle have besøg af vore couch surfere, Heike og Winnifred fra Aachen, der ligger i Tyskland lige ved grænsen til Belgien og Holland.
De ankom kl. 15 på cykel fra Præstø. Først fik de vist værelset, så fik vi en kop kaffe - og så på rundtur her på matriklen.

Middagen blev indtaget på den overdækkede terrasse, og den bestod bl.a. af avokado med rejer - og lammekoteletter med salat. Efter maden kørte vi en tur i omegnen. De havde allerede selv været ved Stevns Klint, så det sprang vi over. Kirken i Aachen, dvs. den oprindelige 8-kantede midte er blevet kopieret i kirken i Store-Heddinge - mens sidebygningerne er ganske forskellige.
Vore gæster var meget begejstrede for den ro og orden der er omkring kirken
Derefter kørte vi Gjorslev og fortalte alle de historier, vi kan om Scavenius'erne og Tesdorph. Kirken blev i 1396-1399 bygget af Dronning Margrethe Is Rigsforstander Biskop Peder Jensen Lodehat - og grundplanet er et kors. En del af parken er åben altid. Efter et lille smut til Bøgeskov Havn og en kort fortælling om Jødernes rejse herfra under krigen, kørte vi til Mannehoved og så solnedgangen
Hjemme igen gik snakken stadigt, og det blev midnat, før vi så dyner.

I morges var jeg klar med morgenmaden - og lidt efter kl. 10 var cyklerne pakket, og turen gik videre mod Greve - og fredag igen videre til København, hvor de bliver 3 dage, før de tirsdag tager toget hjemad til Køln
En dejlig oplevelse, der absolut kan anbefales