søndag den 15. januar 2012

Hirschsprungske Samling

Onsdag havde vi i min gruppe i Sct. Georgs Gildet i Faxe aftalt at tage en tur til København. Jeg kørte hjemmefra kl. 9,30 til Faxe, hvorfra 4 af os kørte i bil til Hirschsprungs Samling, hvor vi mødtes med de med tog ankomne. Vi var så heldige, at vi kunne holde lige ved døren. Her så - og hørte vi om - den spændende samling Krøyer i Internationalt Lys . Jytte, som selv tegner og maler, gjorde opmærksom på, at det også er spændende at se, hvor malerierne hører hjemme. En del kom fra Fyns Kunstmuseum i Odense, bl.a. dette maleri fra 1878 Granada En gammel kone med håndten.
Der er ikke café på museet, så vi havde aftalt frokost på Statens Museum for Kunst, men Hirschsprung havde en aftale med en nærliggende Dehli, hvor vi fik 10% - de fleste fik en lækker grovbolle med laks - meget lækkert, serveret på lune tallerkner. På vejen derhen var vi nogle, som fandt en plads i solen - med læ!
Efter frokost gik turen til Statens Museum for Kunst, hvor de har en yderst spændende trappe til 1. sal, heldigvis var der mulighed for elevator ned igen (virkelig noget, en falden kvinde påskønner). Vi så på dansk kunst - og her bl.a. et maleri af Højerup Kirke/Stevns Klint, hvor Per påpegede en fejl LOL - det var dog malet før 1922, hvor koret faldt ned . . . . På vejen ud fik jeg lige taget et billede af mosaik, som måske kan inspirere til patchwork - udsigt over København fra trappen - samt selve bygningen

Vejen hjem var langsommelig - en trafiktæthed, der gør, at man kan glæde sig over ikke længere at skulle opleve det hver dag.
Jeg nåede lige Store-Heddinge kl. 17.30 og kunne dermed lige deltage i strik på biblioteket indtil kl. 19
En dejlig dag, hvor jeg ikke blev så træt, som jeg oprindelig havde forventet, især i betragtning af, at hoste holder mig vågen det meste af nætterne. Først natten til søndag sov jeg nogenlunde - og uden "opium" endda!

Ingen kommentarer: