mandag den 28. december 2009

strik i julen - splejsning af mølbehandlet uld

Min farfar var i sin tid meget forarget, hvis jeg i juledagene sad med et håndarbejde - for så får man bullen finger!! Sandsynligvis var det fundet på, for at husmoderen i gamle dage også skulle have mulighed for at slappe lidt af.
Jeg har strikket det første par sokker, af de 3 nøgler, Isabella købte i Langeskov. Jeg "måtte selv vælge mønster" - og det er ikke nemt, når jeg har så mange i de 2 sokkebøger fra Vigdis. Jeg valgte igen Froggy-mønstret - jeg har strikket 2 par til mig selv med det, og dels er mønstret nemt - og dels er pasformen fin.

Mit første forsøg med valkning af (French Market Bag) taske (se tidligere indlæg) blev mildest talt ikke vellykket - strikkefastheden passede med 2 tråde gotlandsgarn 5,5,2 og pinde 4,5 - men det blev øjensynligt for fast til at valkningen var mulig.
Stædig er man jo - og jeg er nu i gang med 2. forsøg - een tråd af Gotlandsgarn 5,5,2, pinde 5.
Jeg har talt meget om splejsning af uld - og nu får jeg så rigeligt lysten styret. Jeg strikker nemlig af noget garn, som møl har forlystet sig med. Uvist af hvilken grund har jeg ikke smidt garnet ud - måske fordi det er yndlingsfarven koboltblå. Lige om lidt har jeg fået strikket hele nøglet - og der må strikkes videre med mørkeblåt. Garnet er rester fra en plaid, som jeg for snart 10 år siden vævede på en lånt klapvæv - og i 2 stykker, som ligger et-eller-andet sted og venter på sammensyning, hvis det da ikke også er ædt af møl . . . .

Ingen kommentarer: