søndag den 7. december 2008

adventstid

Tiden løber hurtigt - og så blev det atter adventstid - en tid, der også for mit vedkommende er fyldt med traditioner.

Adventskransen har jeg i mange år bundet på den samme halmkrans - malmklokken, som stammer fra min farmor har også været en del.
De første mange år havde jeg hvide lys og hvide bånd, men på en indkøbstur til grønttorvet, hvor vi skulle købe ind til spejdernes julemarked, faldt jeg for disse bånd - og jeg har i mange år haft hvide dråbelys. De lys kunne jeg dog ikke finde i år, så det blev traditionelle bloklys, men det er da også fint. Kransen er hængt op foran min farfars gamle klokke - også som altid.

Kalenderlysdekorationen har også altid været i oldemorslysestagen - og med de røde æbler. Jeg plejer at have et rødt lys i - i år blev det fint. Placeringen er som altid på min farfars bogskab.



Med til de nyeste traditioner er, at vi tirsdag før første søndag i advent henter Fredslyset i Gl. Vor Frue Kirke i Roskilde - og lyset brænder så i adventstiden her på matriklen.
Jeg har så i god tid aftalt med præsterne på Stevns, hvornår de ønsker at modtage lyset. 1. søndag i advent har det som også i år været Stevns Valgmenigheds Kirke kl. 10 og Lyderslev Kirke kl. 19.30. Fredslyset er tændt ved den evige flamme i Fødselsgrotten i Bethlehem, og er


- et lys for fællesskab
- et lys for forståelse
- et lys for venskab
- et lys for tolerance
- et lys for nødlidende
- et lys for aktivt hjælpende
Fredslyset er budskabet fra Betlehem:"FRED PÅ JORDEN"


Traditionen er oprindelig opstået i Østrig, hvor aktionen er startet af den østrigske radio og gennemført under navnet "Lys i mørket" til fordel for nødlidende og handicappede mennesker .
Det startede i begyndelsen af 1980erne, og meget hurtigt gik spejderne ind i arbejdet. Det er nu primært spejderne, der henter og bringer Lyset ud i Østrig og videre ud i Europa. Især i de Øst- Europæiske lande, som i så mange år levede i mørket, har det fået stor betydning.
I flere lande er det nu blevet et samarbejde mellem spejderne og Sct. Georgs Gilderne. I 1996 lykkedes det enkelte danske Sct. Georgs Gilder at få bragt Fredslyset ud i Danmark og videre til Sverige. Allerede året efter deltog ca. 35 gilder og i 1999 var antallet steget til over 100, og Lyset nåede også til Norge.
Over hele Europa bruges Inter-city nettet som fordelingslinier. Lyset transporteres som en tændt flagermuslygte i en sikringsbeholder, der bringes så langt som muligt. Hver modtager kommer så med sin egen lygte og overfører flammen hertil.
Udbredelsen af Lyset er fra Wien over Frankrig, England til Skotland og Irland. Fra Wien gennem Tyskland til Skandinavien, fra Wien til Budapest, Prag og Krakaw. Fra Ungarn til Rumænien og Ukraine. Fra Bratislava til Slowakiet. Fra Slowenien til Ljubiana, Koper og Postojna og til sidst til Kroatien.
I Danmark har vi valgt, at modtage Lyset som en gave, og give det videre som en gave med budskabet: "Fred på Jorden". Vi inviterer alle til at deltage uden nogen speciel politisk, religiøs eller anden bagtanke.

Ingen kommentarer: